Blog

Az okos telefon mizéria: óvjuk vagy tanítsuk a gyermekeket a használatukra?

2019.02.25 20:35

 

 

Napjaink talán egyik legnagyobb kérdése ez, amelyben nehezen tudunk szülőként boldogulni, hiszen a válasz megannyi forrásból eredhet, s mely esetében még sokszor a téma szakértői (kutatók, pszichológusok) sem azonos álláspontot képviselnek.

Az okostelefon, mint korszakunk egyik legnagyobb vívmánya, egyszerre könnyíti meg életünket, s olykor nehezíti is azt. Gyermekeink esetében joggal aggódunk mentális fejlődésükért és személyük védelméért, ám teljesen elzárni vagy tiltani sem lehet őket, hiszen a technikai fejlődés mindenképp utat tör magának. Jelenleg még nincsenek egyértelmű, mindenki által elfogadott kutatások arra vonatkozóan, hogy káros vagy hasznos lenne az eszköz a gyermekek fejlődésére nézve, ám mint szokás mondani, jobb félni, mint megijedni. A szülő felelőssége az, hogy ezeket a technikai vívmányokat, online közösségi felületeket és alkalmazásokat megtanítsa a gyermeknek helyesen használni, felhívja a figyelmet az esetleges veszélyekre az online térben vagy épp logikus és mindenki számára elfogadható szabályokat alkalmazzon a használatukra vonatkozóan.

 

Mennyit, vagy mit?

Bár morális pánik uralja ezt a témakört, sokszor elfelejtjük, hogy a képernyőidő elnevezés, azaz az eszköz felett eltöltött idő önmagában nem fedi a valóságot, hiszen ha gyermekünk épp a barátaival cseveg, oktatóvideókat néz a YouTube-on, egy készségfejlesztő játékkal vagy applikációval foglalja el magát, hasznos blogokat, oldalakat követ vagy tájékozódik a nagyvilágról, nem a mennyiség, hanem a tartalom hasznossága és minősége lesz a mérce. Éppen ezért fontos, hogy a szülő elégendő időt szánjon arra, hogy megmutassa milyen lehetőségek rejlenek az adott "kütyüben", hogy a gyermek számára is érdekes, fejlesztő vagy épp korához igazodó szórakoztató tartalmakkal találkozhasson.

 

Figyeljünk azonban arra is, hogy saját magunk példával járjunk előttük, így ha érveket és szabályokat fogalmazunk meg, azokat mi magunk is tartsuk be, hogy a gyermek hitelesnek érezezze döntéseink alapját. Például ha megkérjük, hogy vacsoraidőben ne játsszon a telefonjával és üljön az asztalhoz, mi magunk se olvasgassuk tovább a híreket vagy telefonáljunk.

 

Játék Bolygó

--

Fotó: Pixabay.com