Blog

Az óvodai beilleszkedés nehézségei

2019.08.27 09:32

Az óvodába történő beilleszkedés nem minden gyereknek megy egyformán, hiszen a megszokott, védőhálót jelentő otthoni környezetet felváltja egy merőben más rendszer, új ingerekkel, szokásokkal és szabályokkal fűszerezve, amibe ráadásul nem egyedül csöppennek, hanem sok, egymásnak teljesen ismeretlen gyerek tásaságában.

Amennyire bonyolultnak hangzik ez a változás, éppen akkora kihívás a valóságban is, hiszen a személyiség fejlődés egyik legmeghatározóbb szakaszában történik. Az első 6 év az, mely a gyermekekre leginkább hatással van, könnyen születnek rossz berögződések, vagy alakulnak ki hiányosságok, melyek életük további részére is hatással lehetnek.

 

Szülőként maga az óvoda kiválasztása sem könnyű, hiszen az alapvető szempontot, mint legyen közel az otthonhoz vagy a munkahelyhez, felülírja a férőhelyek száma, a csoportok összetétele (vegyes korú gyerekek vagy egyidősek), az ajánlás és az oktatási módszerek, felszereltség is. Nehéz megtalálni a tökéletes helyet, főleg egy aggódó anyukának/apukának, aki először bízza más gondjaira a gyermekét. A szülő és a gyermek számára óriási segít, ha egy jól képzett óvodapedagógus megfelelően tudja kezelni a kritikus helyzeteket és könnyedén áthidalja az adandó problémákat, ezzel is segítve mindkét félnek felvenni a ritmust.

 

Ilyen nehézség például a szeparációs szorongás, ami a beszoktatás időszakában tapasztalható, amikor a gyermek nehezen viseli az anyától/apától való elszakadást, hiszen elveszíti a biztonságot nyújtó érzelmi kötődést. Ennek következtében gyakran tapasztalható a kezdeti fázisban alvás, evés vagy wc-használati zavar, hiszen a gyermek a bizalmi funkciók megtagadásával jelzi szorongásait.

 

Az új közösségbe való bekerüléskor ráadásul szembesülnie kell megannyi változással, például, hogy több gyerekkel együtt kell osztoznia a felnőttek figyelmén, alkalmazkodnia kell a társakhoz vagy épp együttműködni velük. Megtapasztalja a versengést, és azt, hogy teljesen más szabályok érvényesek az új környezetben, mint az otthoniban. Más a jutalmazás és más a büntetési szisztéma is.

 

 

 

 

Az új közösségbe való bekerüléskor ráadásul szembesülnie kell megannyi változással, például, hogy több gyerekkel együtt kell osztoznia a felnőttek figyelmén, alkalmazkodnia kell a társakhoz vagy épp együttműködni velük. Megtapasztalja a versengést, és azt, hogy teljesen más szabályok érvényesek az új környezetben, mint az otthoniban. Más a jutalmazás és más a büntetési szisztéma is.

 

Az óvodai évek alatt sok olyan feladattal találkozik majd, melyek fejlesztik tudását, mozgáskoordinációját, személyiségét és szociális készségét egyaránt, de mindezt játékos környezetben rengeteg mozgással kiegészítve. Fontos, hogy egy olyan személy irányítása alatt ismerkedjen a gyerek az újdonságokkal, aki a foglalkozásokat tudatosan építi fel, ügyelve arra, hogy nem mindenki tart ugyan azon a szinten, főleg egy vegyes korú csoport esetén. A csoportos játékok nagymesterei ők, akik folyamatosan megfigyelik, elemzik és igazgatják a gyerekeket, hogy önmagukból és társaikból is a lehető legjobbat legyenek képesek kihozni. Figyelik az érzelmi és értelmi fejlődést, és mindezekről folyamatos visszajelzést adnak a szülőknek. Ennek hiányában a szülő csak a sötétben tapogatózik, ezért nélkülözhetetlen hogy gördülékeny és rendszeres legyen a kommunikáció az adott pedagógussal.

 

 

 

Néhány tipikus hiba, ami az óvodai beszoktatáskor jelentkezni szokott:

- Probléma lehet, ha a kisgyereket a szülők ritkán bízzák mások felügyeletére, ezért a gyerek számára eleve szokatlanabb a helyzet az óvodába kerüléskor. Nyugodtan bízzuk őt néhány napra rokonok, nagyszülők, barátok felügyeletére, hogy tapasztalatokat gyűjthessen.

- A túlzott óvás, féltés nem segíti az önállóságra nevelést, igyekezzünk tehát következetesek lenni, és megkönnyíteni a beilleszkedést ezen a téren is, oldjuk a határokat.

- A szülők érzelmi vívódása az elváláskor elbizonytalanítja a gyerekeket, így a könnyek hullatását hagyjuk az óvodán kívülre, mikor már kiléptünk az ajtón.

- A hosszas búcsúzkodás megnöveli a gyerek szenvedését, ezért érdemes gyorsan, magabiztosan és mosolyogva elválni.

- Mindig kövessük az óvoda házirendjét és alkalmazkodjunk ahhoz. Időben érkezzünk reggel és időben jelenjünk meg délután, hogy a gyerek mielőbb megszokja a napi rutint, és biztonságban érezze magát, tudva hogy szülei mindig várják őt.

 

Nagyon fontos és hasznos, ha egy 3 éves gyerek már tudja használni a kanalat, villát, toalettet, meg tudja törölni az orrát, képes jelezni, ha valamilye fáj, vagy bármi egyéb gondja akad és tud önállóan öltözködni. Ezek a dolgok nagyon alapvetőnek tűnhetnek, mégis sok gyerek érkezik az óvodákba ezen képességek hiányos tudásával, ami nagyban megnehezíti az óvónénik munkáját. Segítsük felkészíteni gyermekünket az önálló életre, és gondoskodjunk róla, hogy az alapokat már otthon elsajátíthassa.

 

Tipp:

 A montessori játékok és módszer bevonása, sokat segít a felkészülésben, az ehhez szükséges játékokat oldalunkon ITT találod!

 

Képek: Pixabay.com